Vapen – helikoptrar, del 1

Vapen – helikoptrar, del 1

Här har vi verkligen ett extra intressant ämne tycker jag. Om man är överlägsen i luften så har man ett enormt övertag i striden. Inte bara taktiskt utan även operativt – och har man det ofta nog i de operationer man företar sig så blir det vad det lider en strategisk fördel. Ett övertag i luften eller kanske fullständig dominans till och med kan man sannolikt inte bara få med helikoptrar utan även med flygplan, men det beror till viss del även på hur krigsscenen ser ut förstås. Finns det större tätbebyggelse och underjordisk verksamhet (tänk: Vietnam och Afghanistan till exempel) så krävs även fotfolk. Inget krig jag kan komma på har vunnits helt och hållet på grund av dominans i luften, men det ger en fullständigt enorm fördel

Huey

Jag ska inte ens börja låtsas att jag kan historien bakom helikopterns inträde på krigets arena. Det första jag kommer att tänka på i den här genren är Huey helikoptern – den som så ofta syns i gamla filmer om kriget i Vietnam mellan Syd- och Nordvietnam.

Den användes som transporthelikopter men även som understöd med feta Gatling kulsprutor på sidorna. I sitt bruk under transporter så användes den inte minst under så kallade MEDEVAC uppdrag, dvs att få sårade ur stridszonen till närmaste förbandsplats beroende på skadornas omfattning. I sina trupptransportsuppdrag färdades de minst två och två som standardförfarande är min uppfattning. Den ena helikoptern hovrade över den andra som gick ner på marknivå och släppte av truppen. Den som kvarstannade i luften skyddade trupp och helikopter på marken. Mycket ofta innebar det att landa rakt ner i en krigszon med kulor och granater som ven i luften. Jag kan bara tänka mig vilken stress det måste ha varit då helikoptrarna naturligtvis borde ha varit de mest utsatta målen i krigszonen vid tillfällena då de deltog.

Black Hawk

Utan att veta så känns det som att Black Hawk helikoptern är en modern modifiering av Huey helikoptern. Användningsområdet känns som att det är identiskt. Suverän transportmässigt, men även betydande när det gäller understöd. Skillnaden här kan mycket väl vara att numera finns utpräglade understödshelikoptrar, typ helikoptern Cobra och därmed kan understöd numera vara underordnad transportsyftet. Det här är mina egna funderingar, verkligheten kan vara annorlunda. Tro’t eller ej.

Japp, jag har sett filmen Black Hawk Down. En av de bästa filmer som någonsin gjorts – i sin genre det vill säga. Jag har sett den minst åtta gånger.

Chinook

Chinook helikoptern är enorm. Jag vet för jag har varit inuti en. Märk väl nej inte flugit en, men likväl även på marken får man ett tillfyllest intryck av volymen. Chinook är otroligt mäktig. Inte minst när den väl är i luften och dess enorma rotorblad kör på full fart. Jag fick erfara det själv när jag var i Kosovo och mul- och kluvsjukan slog till. Jänkarna fick logistikmässig panik och flög Chinooks i skytteltraffik över gränsen mellan Makedonien och Kosovo istället för att ta in saker och personer med fordon på marken. Oftast med enorma containrar hängandes under sig med kättingar.

Begränsningen med logistiklösningen via luften gjorde att man bad om ursäkt för att man bara kunde erbjuda sex olika alternativ i matsalen under den tiden. Utöver att besöka deras Burger King det vill säga.

Dela med sig: